Start > Båtarna > Linjett 40 > Mer om Linjett 40

Mer om Linjett 40

Rosättra båtvarv

Kvalitetsbåt

Trots att varvet har funnits i långt mer än hundra år var Rosättra Båtvarv länge en väl förborgad hemlighet. Numera talar båtfolk på Ostkusten med stor respekt om Linjetterna.
”- Det är fina båtar.”

På Västkusten får folk fortfarande något osäkert i blicken när

s/y Aquileja under byggnation

s/y Aquileja under byggnation

Linjett kommer på tal. Det är dock allmänt känt att man bygger fina båtar på Orust på Västkusten. Linjetterna brukar också jämföras med Orustbyggena, som i allmänhet dock brukar anses vara lite tröga seglare mer lämpade för hav än för skärgård.

s/y Aquileja

s/y Aquileja

Snabb båt

En Linjett förenar det bästa av världar. Linjetterna har vunnit otaliga kappseglingar och Linjett 40 är inget undantag. Hon har också avancerade segel som ger rejäl fart på båten. Linjett 40:s SRS-tal är 1,296.

Med Linjett 40 kommer man in i de flesta naturhamnar

Med Linjett 40 kommer man in i de flesta naturhamnar

Perfekt charterbåt i Stockholms skärgård

Samtidigt som Linjetten är en snabb båt är den ett rejält kvalitetsbygge som håller för tuffa tag och inbjuder till trygg segling. Sittbrunnen är också befriande ren från fall och skot, som man annars lätt trasslar in sig i. Ingen risk heller att vara i vägen för eller få en smäll av storskotet – det är placerat på rufftaket.

Även båtvärlden påverkas av modetrender, men dessa vinner bara långsamt gehör hos Linjetternas konstruktör, Mats Gustavsson. Förutom det faktum att Linjetten är klassiskt skön bidrar den lutande stäven till att det är lätt att komma iland. Många moderna båtar har en rak stäv, vilket gör att det kan vara svårt att komma tillräckligt nära. Ska man komma in i alla naturhamnar gäller det också att båten inte är för djupgående. Linjetten sticker måttliga 1,92 m. Linjett 40 är en av de bästa båttyperna i sin storleksklass för upptäcktsfärder bland skärgårdens öar.

Aquileja_salong_fran_forenKomfortabel båt

När seglingen är avklarad är det väl sörjt med bekvämligheter ombord på Aquileja. Jämförelsen med Orustbåtarna beror nog även på den fina inredningen.  Det går inte att ta miste på varvets långa tradition av båtsnickeri. Salongen är inbjudande med sin stora soffa och två bekväma fåtöljer. I pentryt finns det naturligtvis både ugn och kylskåp och varmt och kallt färskvattten. Blir det kyligt sätter vi på värmen. På toan finns även dusch, men är det varmt ute kanske du hellre duschar på båtens badplattform. Skulle inte naturen ge tillräcklig underhållning finns en bild- och ljudanläggning att ta till. När det är dags att sova finns det upp till åtta kojplatser, varav två i salongen. En av hytterna är dock mer lämpad för en vuxen och ett barn.

Säkerhet ombordOm båten ser ut som en fritidsbåt eller en Finlandsfärja har ingen betydelse - seglar man med betalande passagerare har man att följa samma regelverk för säkerheten ombord. Vi har märkt att detta är ett område som väcker frågor, varför vi vill ägna några rader åt säkerhetstänkandet på S/Y Aquileja.Test av säkerhetsutrustningen

För mindre båtar kan det vara svårt att applicera regler som egentligen är framtagna för det stora tonnaget. Det innebär dock inte att man kan hoppa över dessa regler. Istället måste man sätta sig in i vad de syftar till och i förekommande fall ta fram alternativa lösningar som slutligen ska godkännas av Sjöfartsinspektionen. Hissa segel har lagt ner mycket arbete på att ta fram en säkerhetslösning anpassad för en segelbåt, men som ändå harmonierar med det, i vissa fall, otympliga regelverket.

En säkerhetslösning omfattar både rutinerna ombord och valet av säkerhetsutrustning. Ombord finns bl a en täckt livflotte som blåser upp sig själv, räddningsdräkt, flytoveraller, räddningsvästar med livsele, livlinor och säkerhetslinor på däck, livboj, man över bord-utrustning, kommunikationsradio, bärbar reservradio, fallskärmsljus, GPS-navigator, radar, radarreflektorer, automatisk mistlur, åskledare, brandsläckningsutrustning och mycket annat. Varje segling inleds också med en säkerhetsgenomgång.




Kommentera denna sida